#1 2010-12-27 22:37:54

 Iwca

Administrator

13975720
Call me!
Zarejestrowany: 2010-10-20
Posty: 157
Punktów :   

Pytanie z HAiS-u

Kochani z racji że Pan od HAiS-u ma pytać... proszę w imieniu wszystkich aby każdy zrzucił swój temat wraz z treścią na forum Pozdro Zaczynam pierwsza.


Temat: Malarstwo pompejańskie.

1)    Pompeje – było to prowincjonalne miasto w Italii (obecnie Włochy), usytuowane nad Morzem Tyrreńskim, nieopodal rzeki Sarnus (obecnie )Sarno, u stóp wulkanu - Wezuwiusza. Miasto zostało założone w VII wieku p.n.e. przez Osków, następnie było kontrolowane przez Greków, później Etrusków aż w końcu pod koniec  IV wieku p.n.e. Pompeje zawarły z Rzymem traktat sojuszniczy, który zobowiązywał je do pomocy militarnej ale pozostawiając Pompejańczykom autonomię , własne urzędy i język. Miasto to szybko stało się ulubioną rzymską miejscowością rezydencyjko – wypoczynkową. Jednak w skutek wybuchu Wezuwiusza w 79 r. Pompeje zostały przykryte kilkumetrową warstwą popiołów wulkanicznych, zachowując przy tym pełny nieomal kształt swego dawnego oblicza.
2)     Dopiero pod koniec XVI wieku podczas prac przy budowie kanału, odkryto starożytne napisy. Poszukiwania przeprowadzone w pobliżu potwierdziły istnienie pod ziemią ruin miasta. Prace wykopaliskowe prowadzono od 1748 r. Najbardziej systematyczne badania były prowadzone
od 1861 r. przez Giuseppe Fiorellego. Odkopywano nie tylko dzieła sztuki, ale i układ urbanistyczny miasta założonego na regularnej siatce ulic o brukowanej nawierzchni.
3)    Jednak w swoim wystąpieniu pragnę skupić się na tzw. Malarstwie pompejańskim, które również odkryto podczas owych wykopalisk. Pragnę wspomnieć że malarstwo rzymskie jest znane przede wszystkim z dekoracji ścian we wnętrzach mieszkalnych między innymi Pompei. I tak, na podstawie najdokładniej zbadanych malowideł pompejańskich wyróżniono tzw. cztery  style pompejańskie. (August Mau XIXw.)
a)    Styl pierwszy – inkrustacji – polegał na imitowaniu dekoracji wnętrz pałaców hellenistycznych.
W tym celu pokrywano ścianę stiukiem, w którym modelowano bazę, pilastry, gzymsy
i prostokątne okładziny. Te zaś, malowane na odpowiednie kolory naśladowały inkrustację (czyli okładanie ściany barwnymi marmurowymi płytami). Styl ten panował w Italii od początku II w. p.n.e do ok. 80 r. p.n.e.
b)    Styl drugi – styl architektury w perspektywie – trwał od 80 r. p.n.e do 15 r. p.n.e i przeszedł kilka faz, charakteryzujących się silniejszym lub słabszym iluzjonizmem. Najważniejszą cechą kompozycji malowideł w drugim stylu jest podział ściany na płaszczyzny poziome i pionowe za pomocą malowanych elementów architektonicznych, jak: bazy, kolumny, pilastry, okna. Dawały one złudzenie głębi powiększając optycznie dekorowane wnętrze. Na uzyskanych pomiędzy tymi elementami kwaterach malowane były obrazy imitujące, bądź prześwit pozwalający dojrzeć pejzaż, bądź obraz sztalugowy zawieszony na ścianie. Ten ostatni był zwykle kopią obrazu greckiego o tematyce mitologicznej ze sceną rozgrywającą się w pejzażu. Dzięki temu nawet obraz sprzyjał złudzeniu głębi przestrzennej. Do stylu drugiego należą również metalografie, czyli wielkie fryzy figuralne pokrywające całe ściany (np. Ściana Misteriów w Willi Mistriów).
c)    Styl trzeci – egiptyzujący – (1 poł. I wieku ) jak sama nazwa wskazuje, lubuje się w motywach dekoracyjnych zaczerpniętych ze sztuki egipskiej i ogólnie wschodniej. Obrazu figuralne malowane w tym stylu są mniejsze a ich koloryt bardziej pastelowy. Za to elementy architektoniczne zmieniają się z iluzjonistycznych w nierealistyczne, czysto umowne.
d)    Styl czwarty – iluzjonistyczny –  (2 poł. I wieku)posiada cechy drugiego i trzeciego. Architektura
o skomplikowanych i dość fantastycznych formach towarzyszy scenom figuralnym o żywych kolorach. Styl ten utrzymał się do zniszczenia Pompei w 79 roku.
4)    Podsumowanie. Do czasu odkrycia Pompejów wiedza współczesnych ludzi o malarstwie starożytnym była bardzo skąpa, bowiem zachowało się niewiele z jego przykładów. Dzięki malarstwie pompejańskiemu wiemy nie tylko, jak wyglądało malarstwo rzymskie, ale także jak wyglądało malarstwo greckie a to dlatego, ponieważ wiele pompejańskich malowideł to kopie obrazów greckich, zarówno tablicowych jak i dekoracji ściennych, które nie przetrwały do naszych czasów.


I tylko jedno może unicestwić marzenie - strach przed porażką.

Offline

 

#2 2010-12-27 22:56:03

 franki

Turysta pełną gębą!

8547717
Skąd: Nowa Dęba/Rzeszów
Zarejestrowany: 2010-10-20
Posty: 124
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

Malarstwo Paul'a Gaguin'a:

Eugène Henri Paul Gauguin [wym: gogę] (ur. 7 czerwca 1848 w Paryżu, zm. 8 maja 1903 w Atuona na wyspie Hiva 'Oa na Markizach, Polinezja Francuska) – malarz francuski.
Jego babką była bardzo znana we Francji socjalistka i pisarka Flora Tristan. Ojciec, Clovis Gauguin, był dziennikarzem w radykalnym piśmie "Le National". Po zamachu stanu Ludwika Napoleona Bonapartego rodzina Gauguina w obawie przed prześladowaniami wyemigrowała do Peru, skąd pochodziła rodzina matki malarza. Pod koniec podróży ojciec Paula Gauguina nagle zmarł. Byt rodzinie zapewnili bogaci krewni w Peru. Po 6 latach Gauguinowie wrócili do Paryża, jednak Paul nie znał dobrze francuskiego, miał trudności w szkole i marzył o podróżach. Zrealizował swoje marzenie niewiele lat później. Jako siedemnastolatek zatrudnił się w marynarce handlowej.
Początki twórczości
Po śmierci matki, która zmarła w 1867 roku, wrócił do Francji (w momencie, kiedy zaczęła się wojna francusko-pruska). Gauguin zaczął interesować się malarstwem, początkowo jako amator. Pracował jako urzędnik giełdowy. W roku 1873 poślubił Dunkę, Mette-Sophie Gad, z którą miał następnie pięcioro dzieci. Przypadkowo poznał Pissarra, który udzielił mu cennych wskazówek. Poznał wiele sław malarskich epoki, ale akceptował tylko niektórych: Puvisa de Chavannes i Cézanne'a. Uczestniczył w plenerach w Pontoise.
W 1879 roku przeprowadził się z rodziną do dużego mieszkania, w którym jedno pomieszczenie przeznaczył na pracownię. W tym samym roku wystawił na IV wystawie impresjonistów jedną ze swoich rzeźb. Rok później, na V wystawie impresjonistów, wystawił siedem obrazów i jedno popiersie, a na kolejnej wystawie osiem obrazów i dwie rzeźby. Prace te zwróciły na niego uwagę krytyków. Udział w wystawach był również źródłem entuzjazmu dla Gauguina i jednocześnie niepokoju dla jego żony, która obawiała się przeradzającego się w pasję hobby męża.
Niebawem gdy w 1882 nastąpił kryzys rynków kapitałowych, Gauguin zdecydował się na porzucenie pracy i całkowite poświęcenie malarstwu. W listopadzie 1883 roku przeprowadził się do Rouen, gdzie koszty utrzymania były niższe niż w Paryżu, jednak i tam nie dawał sobie rady, jego obrazów nie kupowano, wkrótce skończyły się oszczędności. Żona nie zgadzała się na życie w biedzie i zdecydowała o wyjeździe całej rodziny do Kopenhagi.
Szkoła z Pont-Aven
Skłócony z teściami Gauguin w 1885 r. zostawił żonę w Danii, a sam, wraz z sześcioletnim synem Clovisem, wrócił do Francji, najpierw do Paryża, by w r. 1886 wyruszyć do Bretanii do Pont-Aven, miejscowości która dała imię kierunkowi malarstwa: szkoła z Pont-Aven. W tej małej miejscowości, porównywanej do paryskiego Montmartre, spotykali się liczni malarze poszukujący "malowniczych pejzaży" (m.in. Paul Serusier oraz polski malarz Władysław Ślewiński), a Gauguin odgrywał rolę przywódcy-teoretyka. Jego obrazy cechowało syntetyczne traktowanie plam barwnych (syntetyzm), czysta paleta i stosowanie kreski dla oddzielenia sąsiadujących kolorów (cloisonizm inspirowany witrażami). Ten sposób malowania przerodził się wśród wielu naśladowców w łatwo rozpoznawalną manierę.
Kolejną ważną cechą malarstwa Gauguina jest odwaga zrywania z rutyną malarską, jaką stała się już stylistyka impresjonistyczna. W nowym malarstwie znika przymus stosowania prawideł perspektywy, światłocienia, określonego źródła światła w obrazie. Przedmiot staje się znakiem, a nie odwzorowaniem rzeczywistości. Wyraża ideę, z założenia jest dekoracyjny. Po raz kolejny sztuka nawiązuje do tradycji japońskich i sztuki prymitywistów. Twórczość tego okresu zapowiada i inicjuje fowizm, nabizm oraz symbolizm. Najbardziej chyba reprezentatywnym dziełem Gauguina z czasów Pont-Aven jest Żółty Chrystus z r. 1888.
W 1888 r. przez okres dziewięciu tygodni Gauguin mieszkał wraz z Vincentem van Goghiem w Arles w Prowansji. Pracowali tam intensywnie w plenerze, spotykając się wieczorami, by porównywać swoje prace i dyskutować. Ich odmienne charaktery powodowały częste kłótnie, 23 grudnia, po kolejnej z nich, van Gogh zagroził przyjacielowi brzytwą, a następnie obciął sobie kawałek ucha. Po tej kłótni Gauguin powrócił do Paryża.
W lutym 1889 roku Gauguin powrócił do Pont-Aven, jednak pod koniec czerwca, ze względu na napływ turystów, przeniósł się wraz z Serusierem do Le Pouldu, gdzie później przenieśli się również inni malarze.
Poza malarstwem Gauguin wykonywał też rzeźby w drewnie oraz wyroby ceramiczne. Podczas ostatniej wystawy impresjonistów w 1886 roku poznał rytownika Bracquemonda i Ernesta Chapleta, od których nauczył się wykonywania kamionki emaliowanej i japońskiej techniki wypalania. Po pewnym czasie zainteresował się również rzeźbą w drewnie i odlewami z brązu. Jego prace w tym zakresie uzyskały pozytywne opinie krytyków, jednak nie znalazły zbyt wielu odbiorców. Sam Gauguin był jednak na tyle dumny z tych dzieł, że przedstawiał je często na swoich obrazach.
Polinezja
Już w 1887 roku Gauguin opuścił Francję i wyjechał na Martynikę, jednak zachorował na malarię, co zmusiło go do powrotu do kraju. Nie przestał jednak myśleć o odległych lądach. W 1891 r. zrujnowany, ale zafascynowany egzotyką i dzikością zamorskich krajów Gauguin wyruszył do Polinezji i po trwającej ponad 2 miesiące podróży osiedlił się na Tahiti, gdzie miał nadzieję uciec od cywilizacji i wszystkiego co sztuczne i konwencjonalne. Początkowo mieszkał w Papeete, jednak później przeniósł się do Pacca, a następnie do Mataiea. Tam poznał Tehe'amanę, młodszą od niego o 30 lat dziewczynę, z którą żył dwa lata na Tahiti. Została ona też jego modelką i pojawia się na wielu obrazach artysty (np. Faaturuma).
W kwietniu 1893 roku Gauguin opuścił Tahiti i powrócił do Francji. Zatrzymał się w Marsylii, gdzie wynajął pracownię. Dzięki spadkowi po śmierci wuja mógł spłacić część swoich wierzycieli. Dalszemu pogorszeniu uległy jego stosunki z żoną, która samowolnie sprzedała część jego obrazów, co rozgniewało malarza. Od 4 listopada do 1 grudnia 1893 trwała jego duża wystawa zorganizowana przez galerię Duranda-Ruela, która jednak nie przyniosła artyście sukcesu. Pomimo entuzjazmu nabistów, większość krytyków i publiczności nie rozumiała jego sztuki. Gauguin przebywał następnie w Paryżu. Jego ekscentryczny sposób bycia, niekonwencjonalny ubiór, a także bliska znajomość z Annah, trzynastoletnią jawajską Metyską, z którą poznał go Ambroise Vollard, zraziły do niego kolekcjonerów jego obrazów. Wiosną 1894 roku Gauguin wyjechał wraz z Annah do Bretanii. Chciał odzyskać swoje miejsce przywódcy wśród malarzy szkoły z Pont-Aven, jednak ci nie wykazywali zainteresowania jego naukami.
W 1895 Gauguin ponownie wyjechał na Tahiti. Jedynym jego kontaktem z Francją była teraz korespondencja prowadzona z Vollardem i Danielem de Monfreidem. Z braku pieniędzy zatrudniał się jako rysownik w biurze katastralnym w Papeete, gdzie rysował rośliny i przepisywał dokumenty. Zajął się również dziennikarstwem. Poznał Pahurę, młodą czternastoletnią dziewczynę, która została jego modelką, a później urodziła mu syna.
Pod koniec życia Gauguin przeniósł się na Markizy do Atuona, na wyspie Hiva-Oa, gdzie kazał wybudować dom, który nazwał Domem Rozkoszy (Maison du Jouir). Zamieszkał tam z Marie Rose Vascho, czternastoletnią dziewczyną, z którą miał córkę. Za wystąpienie w obronie ludności tubylczej został skazany przez władze kolonialne na więzienie. Niedługo potem Gauguin zmarł na atak serca[1].
Latom spędzonym na wyspach sztuka Gauguina zawdzięcza większa intensywność i blask koloru oraz monumentalną prostotę kompozycji. To tam powstały największe arcydzieła tego okresu, w tym obraz Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?, który w 1898 staje się wydarzeniem sezonu w Paryżu, obecnie przechowywany w bostońskim Museum of Fine Arts. W czasie swojego pobytu na Tahiti Gauguin napisał dwie książki o życiu i wierzeniach Maorysów.
Niektóre dzieła
•    Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? (lub też Skąd przybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?) (1897)
•    Never more (1887)
•    Biały koń (1898)
•    Złoto ich ciał
•    Żółty Chrystus (1888)
•    Walka Jakuba z aniołem (1888)
•    Piękna Angele (1889)
•    la orana Maria - 1891, olej na płótnie 113,7 x 87,6 cm Metropolitan Museum of Art
•    Nave nave moe (1894)
•    Faa Theihe (1898)
•    Autoportret z żółtym Chrystusem
•    Żona króla - 1896, olej na płótnie 97 x 130 cm, Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie


...Daj nam Boże sto lat wojny i ani jednego dnia biwy...

Offline

 

#3 2010-12-28 11:00:37

 bośka

Student

284324
Zarejestrowany: 2010-10-30
Posty: 47
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

to on bedzie też pytał z tych prezentacji?? Ja myślałam, że z tego tylko z tego materiału co realizowaliśmy zanim zaczęły się prezentacje..??

Offline

 

#4 2010-12-28 14:57:39

 Iwca

Administrator

13975720
Call me!
Zarejestrowany: 2010-10-20
Posty: 157
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

Przypominam ze Pan pyta z prezentacji.


I tylko jedno może unicestwić marzenie - strach przed porażką.

Offline

 

#5 2010-12-28 17:22:33

 mila2215

Turysta

994256
Call me!
Skąd: Jasło
Zarejestrowany: 2010-10-22
Posty: 54
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

Temat: Ikona i sztuka wczesmochrześcijańska

.    Pojęcie ikony

Określenie ikona pochodzi od greckiego εἰϰών = obraz, odbicie, wyobrażenie, porównanie. Przez ikonę rozumie się obraz malowany specjalną techniką zazwyczaj na drzewie lub na ścianie. W terminologii chrześcijańskiego Wschodu ikon jednak nie maluje się, lecz się pisze. W szerszym znaczeniu ikoną nazywa się również obrazy haftowane lub wykonane w metalu, marmurze, czy steatycie.
Starożytny Wschód chrześcijański określał terminem „ikona” wszelkie wyobrażenia Chrystusa, Bogarodzicy, świętych, aniołów, a także wydarzenia z historii biblijnej.
W zachodnim kręgu kulturowo-religijnym samo słowo „ikona” było używane rzadko, co nie znaczy, chociaż treść tego pojęcia była znana. Na Zachodzie mówi się raczej o świętych obrazach (sacrae imagines) oraz o ich kulcie. Dotyczyło to głównie tych obrazów, które były szczególnie czczone i znane pod mianem obrazów cudownych lub słynących łaskami. Obrazy te nie zawsze odpowiadają wszystkim wymogom wschodniego kanonu ikonograficznego, ale spełniały i spełniają rolę podobną do funkcji ikon na Wschodzie. Wchodzą w życie religijne wiernych, a nawet w publiczny kult Kościoła. Ta funkcja zachodnich świętych obrazów zbliża je bardzo do pojęcia ikony.

2.    Symbolika ikony

2.1. Ikona jako okno na świat nadprzyrodzony

Ikona jest oknem, okiem, którym chrześcijanin widzi oczyma wiary świat nadprzyrodzony. Jest ona instrumentem, który umożliwia kontakt ze światem nadprzyrodzonym. Kontemplowana z wiarą otwiera człowiekowi wierzącemu dostęp do rzeczywistości niedostępnej w kategoriach naturalnych.
Świat nadprzyrodzony jest jednak uchwytny w zupełnie innych kategoriach niż świat naturalny, ziemski, widzialny. Te inne kategorie wypracowała ikonografia przy pomocy odpowiednich środków malarskich, jak: symbolika kolorów, światła, aureole świętych, oryginalne detale anatomiczne, na przykład nieproporcjonalnie długie palce, wydłużone twarze itp. Te szczegóły mają pokazać, że ikona przedstawia zupełnie inny świat niż ten materialny, w którym żyje człowiek. Jest to świat należący do sfery Boga, nadprzyrodzony, transcendentny. W tym świecie przebywa Bóg i Jego święci. Ikona pragnie więc pokazać świętych, którzy już w tym świecie żyją. Są to postacie inne, przemienione i otoczone nieprzemijającą chwałą.
Ikona nie jest fotografią, wiernym odbiciem, portretem, lecz symbolem. Symboliczny charakter ikony umożliwia jej dwuwymiarowa forma. Na skutek dwuwymiarowości artysta uzyskuje na ikonie przestrzeń, która niczego nie zamyka, lecz stwarza wrażenie istnienia czegoś, co się jeszcze za tą widzialną przestrzenią kryje, a czego należy się domyślać. Tym właśnie różni się ikona od rzeźby. Rzeźba jest bowiem z natury trójwymiarowa, a więc skończona, konkretna i zamknięta. Rzeźba nie pozwala niczego domyślać się, gdyż pokazuje ona wszystko, co artysta zamierzał przedstawić. Dlatego w rzeźbie trudniej niż w ikonie dopatrywać się jakiejś symboliki.




2.2.    Przestrzeń i czas w ikonie

Charakterystyczną cechą ikony jest obecność na niej elementów architektury. Postacie i wydarzenia biblijne oraz historyczne umieszczone są często na tle architektury. Architektura stanowi tło ikony, na którym wyeksponowane są postacie i wydarzenia. Obecność architektury ukazuje, że przedstawione na ikonie wydarzenia wykraczają poza historię i geografię, są wciąż aktualne i obecne wśród nas.
Ikonę cechuje swoista interpretacja czasu. Łączy często w jedną całość najrozmaitsze wydarzenia odległe w czasie. Czas w ikonie ma bowiem sens symboliczny, nie mieści się w kategoriach filozoficznych. Artysta, malarz ikony widzi wydarzenia sakralne, biblijne, czy historyczne jako jedną całość i tak je stara się przedstawić. Połączenie w jedną całość wydarzeń odległych czasowo łączy się z pojęciem przestrzeni ikony jako bezgranicznie idealnej rozciągłości.
Zasadniczą funkcją ikony jest służba wierze. Ikona ma prowadzić do Boga i przybliżyć treści zawarte w Piśmie św. oraz w tradycji Kościoła. Jest ona zapisaną księgą prawd objawionych. Prawda wyrażona w ikonie nadaje jej znamię piękna. Ikona jest nie tyle piękna jako dzieło sztuki, ile raczej ze względu na zawartą w niej prawdę.
W odniesieniu do komunikowania treści zarówno słowo, jak i obraz spełniają identyczną funkcję pośredniczenia, przybierając charakter znaku lub symbolu. Na poziomie teologii słowo i obraz są formami przekazu komunikowaniu prawdy (objawienia) lub życia (łaski). W tym sensie słowo Pisma Świętego oraz ikona posiadają tę samą funkcję. Są jednakowo elementami znajdującymi się pomiędzy autorem słowa i ikonopisem a adresatem ich dokonań.

Sztuka wczesnochrześcijańska, sztuka starochrześcijańska – sztuka pierwszych chrześcijan, wyrażająca ich przynależność religijną, powstająca w basenie Morza Śródziemnego. Przyjmowany zasięg czasowy jest różny. W najszerszym rozumieniu sztuka wczesnochrześcijańska obejmuje okres od II do VII wieku; w węższym, stosowanym m.in. przez André Grabara, obejmuje lata ok. 220-395 (czyli okres od pojawienia się pierwszych znanych przykładów sztuki chrześcijańskiej do podziału cesarstwa rzymskiego na część wschodnią i zachodnią).
Do zachowanych dziś zabytków sztuki wczesnochrześcijańskiej należy malarstwo katakumbowe, architektura, rzeźba (głównie sarkofagi, pojedyncze figurki, rzeźba w kości słoniowej), wyroby rzemiosła. Do najstarszych zaliczane są przykłady malarstwa, odnalezione w katakumbach, przede wszystkim rzymskich.
Czas rozwoju sztuki wczesnochrześcijańskiej dzielony jest na dwa okresy: przed wydaniem edyktu mediolańskiego (313) i po. Przed 313 rokiem rozwój sztuki był utrudniony i dokonywał się w ukryciu, gdyż wówczas religia chrześcijańska była nielegalna. Sztuka wczesnochrześcijańska powstała i rozwijała się na terenie wielokulturowego Imperium Rzymskiego, co wywarło na niej znaczące piętno. . Na sztukę wczesnochrześcijańską nałożyły się istniejące na danym obszarze osiągnięcia artystyczne. Twórcami byli często ci sami artyści, którzy tworzyli na zamówienie osób nie związanych z chrześcijaństwem albo wyrośli na gruncie istniejącej kultury. Dwa światy, na które coraz mocniej dzieliło się imperium cesarstwa rzymskiego, nie tylko istniały równolegle ale i wzajemnie się przenikały. Oprócz dzieł powstających w Rzymie, Mediolanie, Rawennie i Tarragonie oraz w Konstantynopolu, Antiochii Syryjskiej i Aleksandrii istniały ośrodki w Egipcie i Nubii (np. Faras). Na obraz rodzącej się sztuki wczesnochrześcijańskiej składają się osiągnięcia działających tam artystów.

Ostatnio edytowany przez mila2215 (2010-12-28 17:23:43)

Offline

 

#6 2010-12-28 19:54:09

 Azja

Turysta barowy

Skąd: Rzeszów/Dębica
Zarejestrowany: 2010-10-21
Posty: 93
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

Temat: Kaplica pałacowa Karola Wielkiego w Akwizgranie.

Dlaczego to takie ważne?
Kaplica w Akwizgranie to jeden z najważniejszych zabytków sztuki karolińskiej – zbudowana jako część kompleksu pałacowego Karola Wielkiego i miejsce jego pochówku, stanowi rdzeń obecnej katedry w Akwizgranie, wpisanej w 1978 na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Od strony architektonicznej kaplica jest wzorowana na bizantyjskim kościele w San Vitale i kościele św. Sergiusza i Bachusa w Konstantynopolu. Dobór wzorów ma podłoże czysto ideowe – akwizgrańska kaplica miała upamiętniać zjednoczone cesarstwo rzymskie.

Kto stoi za zjawiskiem artystycznym? Kiedy? Gdzie?
Kaplica została zbudowana w latach ok. 786–800 przez Odona z Metzu w Akwizgranie (powstała z inicjatywy Karola Wielkiego).

Ostatnio edytowany przez Azja (2011-01-03 20:35:55)

Offline

 

#7 2010-12-28 23:52:19

 Pallita

Student

2093539
Zarejestrowany: 2010-10-26
Posty: 44
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

OMG przerażacie mnie pomału z tą nauką:D

Katedra Notre Dame w Paryżu

Notre-Dame de Paris – gotycka katedra w Paryżu. Jedna z najbardziej znanych katedr na świecie, między innymi dzięki powieści Dzwonnik z Notre Dame francuskiego pisarza Viktora Hugo.
Jej nazwa tłumaczy się jako Nasza Pani i odnosi się do Matki Boskiej. Wzniesiono ją na wyspie na Sekwanie, zwanej Île de la Cité, na śladach po dwóch kościołach powstałych jeszcze w IX wieku. Budowa jej trwała prawie 170 lat (1163-1330).
Katedra została zbudowana z kamienia, razem z wieżyczkami ma wysokość 70 metrów. Jej długość to 130 metrów, szerokość 48 metrów, a wysokość sklepienia w głównej nawie przekracza 35 metrów.

Jest to kościół pięcionawowy z krótką nawą krzyżową, dość długim prezbiterium i podwójnym obejściem na półkolu. Pierwotnie miało ono tylko trzy małe kapliczki. W drugiej połowie XIII wieku usunięto kapliczki i wybudowano pięć dużych kaplic.
Całą szerokość fasady zajmują trzy portale, z czego środkowy jest najszerszy. Wyrzeźbiono na nim scenę Sądu Ostatecznego. Zamiast kolumienek (jak to było w stylu romańskim) na cokołach lub wspornikach ustawiono figury zwieńczone baldachimami.
Dokładne przyjrzenie się fasadzie środkowego portalu od razu odkrywa jej asymetryczność: lewy portal, poświęcony Matce Boskiej, pochodzi z ok. 1210 roku i przedstawia w reliefach sceny z jej życia, m.in.: genealogię Maryi, Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Zaśnięcie i Zmartwychwstanie.
Filar dzielący odrzwia ozdobiony jest figurą NMP z Dzieciątkiem, w górnych częściach widać m.in. Koronację Maryi. Łuk portalu wpisany jest w trójkątne obramowanie. Prawy portal - portal św. Anny - powstał ok. roku 1220.
W najwyższej części łuku znajduje się płaskorzeźba Matki Boskiej Tronującej z Dzieciątkiem, obok niej inicjator budowy katedry – biskup Maurice de Sully i król Ludwik VII w otoczeniu aniołów. Środkowy, największy portal Sądu Ostatecznego, pochodzi z ok. 1220-1230, ale większość fragmentów rzeźb to XIX-wieczna rekonstrukcja.
Nad trzema bogato zdobionymi portalami stoi rząd 28 królów z pokolenia Judy i Izraela. Te rzeźby były poważnie zagrożone w trakcie rewolucji. Zbuntowani rewolucjoniści myśląc, że przedstawiają one francuskich królów zaczęli je niszczyć i zrzucać z tego bezcennego transeptu z XIII w.
Nad środkowym portalem umieszczono rozetę rozświetlającą wnętrze świątyni. W całej budowli umieszczono dużą ilość witraży, które wprowadzają grę światła w wielkiej i zazwyczaj, jak to bywa w gotyckich katedrach, mrocznej budowli.
Głównym elementem przyciągającym rzesze turystów są oczywiście gargulce  i maszkarony. Maszkaron (z włoskiego) jest to dekoracja w formie stylizowanej głowy ludzkiej lub na pół zwierzęcej, o zdeformowanych groteskowo rysach i na ogół fantastycznej fryzurze.
Organy w katedrze pochodzą z XVIII wieku, odnowione w XIX, posiadają ponad 7 tys piszczałek i 5 klawiatur.
Katedra Notre Dame posiada piętnaście dzwonów: największe - Maria i Jakubina - wisiały w wieży południowej, 6 mniejszych w drugiej wieży, a 7 najmniejszych (w tym 1 drewniany) w dzwonnicy środkowej.

Offline

 

#8 2011-01-03 19:14:52

 szkarlatny

Turysta pełną gębą!

2654914 <- rzadko bywam
Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 173
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

Ej! Nie piszcie tak! Czy Wy myślicie, że on tak Nas zapyta? Proponuję zmianę tego tematu i pisanie tylko np:
Koloseum jest ważne, ponieważ... (i tu 1 zdanie).
Do tego nie chciałbym, żeby tematy były tu powielane (no chyba, że ktoś olał i wpisał jakieś g* od rzeczy).
No i poprosiłbym o zwiększenie uwagi na ten temat, a nie już odszedł w zapomnienie, a później będzie tylko płacz i zgrzytanie zębów.
Dziękuję za uwagę.

Offline

 

#9 2011-01-03 19:40:40

 Joooanna

Szary człowiek

9461002
Skąd: Rzeszów/Lubzina
Zarejestrowany: 2010-10-24
Posty: 21
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

Sąd Ostateczny w Kaplicy Sykstynskiej Michała Anioła

Kto? kiedy? gdzie? z czyjej inicjatywy?

Michał Anioł (Michelangelo Buonarroti) malarz, architekt, przede wszystkim rzezbiarz.
Sąd Ostateczny Michała Anioła powstał w latach 1536 do 1541, został stworzony techniką fresku(technika fresku, czyli jedna z form malarstwa ściennego, polegającą na pokrywaniu wilgotnego tynku farbami zmieszanymi z wodą), na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie, na zlecenie papieża Pawła III.

Dlaczego to takie ważne:

- Jest to bezpośrednie nawiązanie do Apokalipsy świętego Jana i jedna z pierwszych prób przedstawienia opisanego tam ostatecznego rozliczenia grzechów ludzkości
- nawiazanie do mitologi poprzez postac Charona
- widać dokładne studium ludzkiej postaci i wspaniały warsztat artysty
- na Soborze Trydenckim intymne czesci nagich cial zostana ukryte pod oslona wstydu

Offline

 

#10 2011-01-03 23:21:47

 bobiszcz

Student

7280657
Skąd: Wetlina
Zarejestrowany: 2010-11-01
Posty: 42
Punktów :   
WWW

Re: Pytanie z HAiS-u

Prawdziwe nazwisko - Charles-Édouard Jeanneret-Gris. Urodzony 6 października w La Chaux-de-Fonds w Szwajcarii, zmarł 27 sierpnia 1965 w Cap Martin we Francji. Architekt, urbanista, malarz i rzeźbiarz. Uważany jest za najwybitniejszego architekta XXw. Le Corbusier jest osobą bardzo ważną w historii architektury. Pomimo braku wykształcenia w tym kierunku architektury, osiągnął bardzo wiele. Może właśnie przez brak ścieżki wytyczonej przez nauczycieli, miał tyle świeżych, nowatorskich pomysłów. Jest przez niektórych nazywany „Papieżem modernizmu”. Jego dzieła, cechują rozwiązania racjonalne i ekonomiczne, podporządkowane funkcjom danego obiektu, a także swobodne rozplanowanie pomieszczeń w budynku. Sam mówił o domu jako „maszynie do mieszkania”. Wprowadził również rewolucję, powszechnie stosując, konstrukcje żelazobetonowe, które pozwalały, na większą swobodę budowy.
Ważniejsze dzieła:
- willa Schwob
- pawilon L’Esprit Nouveau
- willa Sawoy w Poissy
- willa Stein w Garches
- kaplica Notre-Dame du Haut w Ronchamp

Oprócz tego pan budował gigantyczne bloki mieszkalne takie jak:
- Cite Radieuse
- unite d'habitation

Tutaj trochę zdjęć, żebyście wiedzieli z czym się to je:
http://bryla.gazetadom.pl/bryla/51,8529 … .html?i=19

A tu, całość mojego referatu, który zaprezentuje pewnie jutro, także prapremiera:)
http://www.sendspace.pl/file/b632d52a0ec030e86970a73

Krócej się nie dało:) Siup!

Ostatnio edytowany przez bobiszcz (2011-01-03 23:23:14)

Offline

 

#11 2011-01-04 23:10:55

 Gochaa

Student

7272052
Zarejestrowany: 2010-10-26
Posty: 49
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

"Malarstwo wczesnochrześcijańskie na podstawie Katakumb"

   Katakumby to podziemne cmentarze, służące wspólnocie chrześcijańskiej w Rzymie w pierwszych wiekach ich istnienia. Noszą one często imiona osób, które przyczyniły się do ich powstania, na ogół właściciela terenu, na którym taki cmentarz zakładano -  skąd zachowane do dziś nazwy: Katakumby Monitylli, Pryscylii lub Maksyma. Z czasem wszelkie cmentarze stały się własnością Kościoła i były przezeń zarządzane, chociaż zdarzają się też chrześcijańskie prywatne grobowce. Wbrew obiegowym opiniom, drążenie podziemnych cmentarzy nie wynikało z konieczności ukrywania się przed prześladowcami. Po prostu wielopoziomowe katakumby pozwalały rozwiązać problem grzebania zmarłych.
   Katakumby zdobione są licznymi freskami. Ich tematyka jest niezwykle bogata, poczynając od sceny z życia wspólnoty chrześcijańskiej (jak np. bankiet pogrzebowy), przedstawień zwierząt, kwiatów i owoców, elementów architektonicznych, poprzez liczne postaci orantów i orantek, a kończąc na scenach biblijnych, zarówno ze Starego, jak i z Nowego Testamentu, wizerunkach świętych, apostołów, Matki Bożej i Jezusa. Pojawiły się nawet motywy mitologiczne, oczywiście zainteresowane w sensie chrześcijańskim, jak np. historia Alcesty, kobiety, która poświęciła swoje życie dla męża, w zamian za niego udając się do Hadesu, a następnie powróciła na ziemie. Zapewne widziano w tym micie symbol miłości małżeńskiej, ale też zapowiedź zmartwychwstania.
   Dwupoziomowe obecnie katakumby Pryscylli chrześcijanie zaczęli wykorzystywać na początku IIIw. Na pierwszym piętrze znajduję się m.in. pomieszczenie nazwane cubiculum [łac.-słowo to ma dwa znaczenia. Określa sypialnie w rzymskim domu albo grób w wczesnochrześcijańskich katakumbach]. Velato, ozdobione malowidłami z 2 połowy IIIw. Nazwa pochodzi od wizerunku umieszczonego na ścianie w głębi, na którym ornatki [ornat, ornatka - łac. modlący się- w sztuce przedstawienie mężczyzny lub kobiety stojących ze wzniesionymi rękami, w pozie modlitewnej.] z głową przysłoniętą welonem(stąd velatio). Wizerunkowi towarzyszą sceny z życia zmarłej: scena zaślubin oraz wizerunek matki z dzieckiem. Na sąsiedniej ścianie znajduje sie fresk przedstawiający ofiarę Abrahama, na kolejnej- trzej młodzieńcy w piecu ognistym. Oba te malowidła symbolizują całkowite zawierzenie Bogu. Na sklepieniu widzimy cykl starotestamentalnych scen z życia Jonasza, a pośrodku prezentowany tutaj fresk z przedstawieniem Dobrego Pasterza. Wizerunki Dobrego Pasterza są w katakumbach niezwykle częste. Niewątpliwie odnoszą się one do słów Chrystusa z Ewangelii św. Jana:" Ja jestem dobrym pasterzem. Dobry pasterz daje życie swoje za owce". Zatem wyobrażenie Dobrego Pasterza miało przypominać pierwszym chrześcijanom o ofierze Chrystusa, która założyła za nich na krzyżu i która otworzyła wierzącym drogę do życia wiecznego. Miało też symbolizować Boga, który opiekuje się swoim ludem- za życia i po śmierci. Chrystus z owieczką na ramionach stanowi odwołanie do przypowieści o zaginionej owcy, której pasterz poszukuje, nie zważając na żadne trudy, i wreszcie ocala od zguby.


Więc tak, pytanie padło dlaczego katakumby sa po tylu latach w takim dobrym stanie? Więc są w takim stanie, ponieważ dawniej zapomniano o nich, zakopano wejścia do katakumb, zostały odkryte przypadkiem i od razu zostały ochronione przed zdewastowaniem.

Więcej nie pamietam:D


"Gdyby tylko niechciane uczucia wypływały z serca tak jak dym tytoniowy z płuc"

Offline

 

#12 2011-01-05 13:26:20

maaarta

Szary człowiek

Zarejestrowany: 2011-01-05
Posty: 2
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

" Clode Monet jako malarz impresjonista"

Claude Monet
Urodził się w 1840 roku w Paryżu, lecz dzieciństwo spędził w Hawrze. Zmarł w 1926 roku w Giwerny.
Ogromny wpływ na jego  losy wywiera poznany w 1856 roku normandzki malarz Eugene Boudin. To ten malarz wprowadził Moneta w arkana techniki olejnej i - niedopuszczalnej w malarstwie akademickim - pracy w plenerze.

Dlaczego jest ważnym malarzem?

-  był najbardziej typowym dla impresjonizmu i do końca życia najbardziej konsekwentnym i reprezentatywnym jego przedstawicielem;
- zdefiniował impresjonizm,
- zawarł podstawowe cechy doktryny : impresjonizm nie polega na malowaniu plamami , polega na nakładaniu plam czystego koloru na płótno, zerwanie z formułą akademicką, rejestrowanie ulotnych wrażeń;
-współczesnych sobie zadziwiał jednością palety barw i pejzażami sprawiającymi wrażenie wibracji;
- efektem poszukiwań artystycznych Moneta było wynalezienie DYWIZJONIZMU, polegającego na ograniczeniu palety do barw widma słonecznego i nakładaniu farb drobnymi plamkami, które mieszając się w oku widza tworzą kolory dopełniające.
- W 1874 roku uczestniczył w pierwszej grupowej wystawie impresjonistów w atelier fotografa Nadera w Paryżu. Wtedy narodziła się nazwa ruchu "impresjonizm" pochodząca od tytułu jednego z obrazów Moneta '' Impresja - wschód słońca"

IMPRESJONIZM był ruchem artystycznym, który pojawił się we Francji w 60. latach XIX stulecia i trwał do jego końca. Złotym okresem impresjonizmu były lata 1874-1886, kiedy to artyści tego kierunku działali jako grupa, wystawiając co jakiś czas swe prace na organizowanych przez siebie tzw. wystawach niezależnych. Grupę impresjonistów tworzyło kilku malarzy, wśród nich m.in. Gustave Caillebotte, Claude Monet, Berthe Morisot, Camille Pissarro, Auguste Renoir, Alfred Sisley. Impresjoniści swym malarstwem dawali wyraz chęci odejścia od dotychczasowych reguł i zasad panujących w sztuce. Sprzeciwiali się przede wszystkim sztuce akademickiej, dominującej w tamtym czasie we Francji. Głównym celem malarzy impresjonistów było oddanie za pomocą środków malarskich wszelkich zmienności, jakie dostrzegali wokół siebie.


Słynne cykle obrazów namalowane przez Moneta, to:
Stogi siana ; Katedra w Rouen ;Londyn i Tamiza ; Wenecja ; Nenufary .

Offline

 

#13 2011-01-07 20:20:35

 ad177

Szary człowiek

Zarejestrowany: 2010-10-25
Posty: 22
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

TEMAT: OKRES NORYMBERSKI W TWÓRCZOŚCI WITA STWOSZA(PO 1496)

Lata życia: 1447 lub '48- 1533
Urodził się w Horb, zmarł w Norymberdze. Malarz, rzeźbiarz i grafik. Wybitny przedstawiciel późnego gotyku.
W latach 1477-1496 przebywał w Krakowie. Tu powstały jego najlepsze dzieła i do nich należą:
-Ołtarz główny (Zaśnięcia NMP) w kościele Mariackim w Krakowie
-Nagrobek króla Kazimierza IV Jagiellończyka (zm. 1492) w kaplicy Świętokrzyskiej katedry wawelskiej
-Krucyfiks w nawie południowej Kościoła Mariackiego w Krakowie
-Chrystus w Ogrodzie Oliwnym – piaskowcowa płaskorzeźba w Muzeum Narodowym w Krakowie
-Tumba Piotra z Bnina (zm. w 1494) w katedrze we Włocławku
-Płyta nagrobna prymasa Zbigniewa Oleśnickiego (zm. w 1493) w katedrze gnieźnieńskiej
-Modlitwa w Ogrójcu z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Ptaszkowej

W 1496r. wyjechał do Norymbergi. Ponoć to jego żona nalegała na powrót do Norymbergi (zmarła zresztą niedługo po powrocie). Tam docierały już prądy renesansowe, nie cieszył się takim uznaniem, sławą jak w Krakowie. Tu środowisko artystyczne było o wiele lepiej zorganizowane i rozwinięte. Działało tu wielu artystów, toteż od początku Stwosz musiał się zmagać z konkurencja. Oprócz warsztatu odlewniczego Vischerów, z którego sam korzystał, istniały tu pracownie wybitnych rzeźbiarzy i malarzy, między innymi Adama Kraffta, czy znakomitego Albrechta Dürera. Z jednej strony nowa sytuacja wymaga od Stwosza większego wysiłku i rozpoczyna nowy etap twórczy, z drugiej niekorzystnie wpływa na jego sytuacje materialna.
Popadł w kłopoty finansowe i podrobił weksel za swojego przyjaciela, za co został napiętnowany wskutek nadzwyczajnego złagodzenia kary. Mogli go zabić lub oślepić. Lecz i tak, dla sławnego artysty o względy którego w Polsce zabiegali królowie – kara musiała być przeraźliwie dotkliwa. Żył z piętnem wypalonym na policzkach 30 lat (stracił wzrok).

W tym okresie wykonał:
-Epitafium Pawła Volckamera w kościele św. Sebalda w Norymberdze, 1499- (kamienna modlitwa w ogrójcu rozbita na trzy sceny: ostania wieczerza, modlitwa oraz    pojmanie. Zwraca uwagę realizm przedmiotowy: krzesła,miecz, zbroja, latarnia… I twarze, takie plastyczne, jak archetypowe typy ludzkie: Bóg, łotr… No i te szaty. Mimo że postaci są stłoczone, tak dużo się dzieje, może za dużo, nie sposób nie zauważyć, jak bardzo jest to szczególne, wybitne)

-Epitafium Filipa Kallimacha w kościele Św. Trójcy, przed 1500 -(relief jest wykonany z brązu. Składa się z głównej sceny, tekstu epitafijnego oraz ozdobnej bordiury. W scenie głównej znajduje się uczony, siedzi w pracowni- licznie zgromadzone przedmioty w pracowni, luźno ze sobą zintegrowane formy architektoniczne, wreszcie żywe poruszenie uczonego i dynamiczne zwiewne szaty to cechy charakterystyczne dla twórczości Stwosza)

-Krucyfiks ze Szpitala Św. Ducha w Norymberdze, ok. 1510 (obecnie w Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze) -(Jest to ponadnaturalnej wielkości rzeźba wykonana z drewna lipowego; ciało Zbawiciela jest wyprężone, na twarzy widać ból, zmęczenie męką, ale także pogodzenie się z faktem rychłej śmierci, na stopach można dostrzec nawet napiętą skórę na piętach)

-Krucyfiks Wickla z kościoła NMP w Norymberdze, 1520 (obecnie w kościele św. Sebalda)- (rzeźba- charakterystyczny dla Stwosza typ Chrystusa wyprężonego został tutaj jeszcze bardziej rozwinięty – Stwosz bardziej zaakcentował zwis ciała Zbawiciela, dodając mu mniejszy ładunek doloryzmu i dramatyzmu. Znów szaty, które wspomagają układ ciała postaci, podkreślają ustawienie i gesty. Oraz dłonie, które nadają znaczenia całości przedstawienia. Maryja bezradnie rozkłada ręce gestem pełnym dramaturgii. Dłonie Jezusa są zatrzymane w przedśmiertnym przykurczu. Gdy patrzy się od dołu na krucyfiks można odnieść wrażenie, ze to właśnie na Ciebie spogląda umęczony Jezus)

-Zwiastowanie NMP, kościół św. Wawrzyńca w Norymberdze, 1517/18  -(kompozycja rzeźbiarska-to dzieło jest z natury swej płaskie, lecz artysta dodał mu przestrzenności. Szaty Anioła i Maryi unoszą się wypełniając kompozycję tak, że sztuczny kształt okręgu wydaje się słuszny; główna scena- wielkie ponadnaturalnej wielkości rzeźby Archanioła Gabriela i Marii)

-Ołtarz Bożego Narodzenia wykonany dla kościoła karmelitów w Norymberdze, obecnie w katedrze w Bambergu, 1523 -(Jest to tryptyk, część środkowa przedstawia scenę nazywaną mianem Adoracji Dzieciątka, ukazanej Świętej Rodzinie towarzyszą liczne anioły; Sceny na skrzydłach bocznych- ucieczka do Egiptu, Narodziny Marii, pokłon Trzech Króli, ofiarowanie Dzieciątka w świątyni; dostrzegamy tu zderzenie elementów gotyckich oraz wczesnorenesansowych)

Rzeźby Stwosza odznaczają się dynamizmem i silną ekspresją; figury ludzkie przedstawiał w sposób realistyczny; tworzone przez niego postacie podlegają silnym przeżyciom wewnętrznym, ujęte są w gwałtownym ruchu, wśród dekoracyjnie skłębionych szat, ostro załamujących się lub opadających w obfitych draperiach.

Ostatnio edytowany przez ad177 (2011-01-07 20:24:39)

Offline

 

#14 2011-01-10 15:39:14

 chelsea

Student

4975744
Skąd: Mielec
Zarejestrowany: 2010-10-29
Posty: 32
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

"KOLOSEUM jako przykład amfiteatru rzymskiego"

Kto? – Cesarz Wespazjan pochodzący z rodziny Flawiuszy, oraz później jego syn Tytus

Gdzie?- W Rzymie, w miejscu gdzie spotykają się 3 wzgórza- Palatyn, Oppius i Celius.

Kiedy?- Budowę rozpoczęto w 72r, a zakończono w 80r.

Nazwa?- Pierwotna nazwa Koloseum to „Amfiteatr Flawiuszy”, pochodząca od rodziny Flawiuszy, której to inicjatywy zbudowano amfiteatr. Nazwa „Koloseum” być może wzięła się z tego, że w pobliżu amfiteatru znajdował się ogromny pomnik Nerona zwany wówczas „Kolosem”.

Dlaczego jest ważne dla architektury?
- Ponieważ w Koloseum użyto wielu innowacyjnych myśli architektonicznych, między innymi amfiteatr (słowo to oznacza „podwójny teatr”)  zbudowano na płaskim podłożu, na planie elipsy, a nie tak jak budowano wcześniej w Grecji na zboczu góry oraz planie pół koła. W elewacji Koloseum wyraźnie rozróżniamy 4 piętra: 3 pierwsze to filary zewnętrznych arkad z półkolumnami w porządkach licząc od dołu: doryckim, jońskim i korynckim. To tzw. Porządek spiętrzony. Ostatnie piętro (czwarte) jest masowym murem z małymi oknami to tzw. Pilastry (najbardziej zredukowane formy półkolumny z widocznymi kapitelem). Amfiteatr ten posiada 80 ponumerowanych wejść dzięki którym każdy mógł wejść bez problemu i dostać się do swojego sektora na widowni podzielonej na 3 części. Najniższa część widowni i środkowa mogła opuszczać amfiteatr w tylko 6 minut. Również przedstawienia wymagały nowoczesnej wówczas technologii ponieważ oprócz walk gladiatorów i dzikich zwierząt,  organizowano również inscenizacje bitew morskich, arene zamieniano w 15 minut w wielki basen, tak samo w 15 minut spowrotem ją osuszano. Na arenie przedstawiano również inscenizacje polowań. Ochronę przed złą pogodą dla widzów stanowiła wielka płócienna zasłona zwana „velario”, którą rozkładano nad Koloseum. Wiele ówczesnych pomysłów architektonicznych stosuje się do dziś przy budowie wielkich stadionów.

Koloseum jest jednym z najwspanialszych i najbardziej okazałych przykładów sztuki rzymskiej, jest to miara geniuszu i potęgi cywilizacji rzymskiej, nie tylko za sprawą widowisk, które tam oglądało, ale również samej konstrukcji. Wiele stadionów wzoruje się na pomysłach architektonicznych wykorzystanych w Koloseum przez starożytnych Rzymian.


nobody is perfect-
i`m nobody!

Offline

 

#15 2011-01-10 18:14:16

 redhead

Szary człowiek

Zarejestrowany: 2010-10-22
Posty: 9
Punktów :   

Re: Pytanie z HAiS-u

"Dawid" Michała Anioła (włoski renesans)

Dawid jest rzezbą przedstawiającą biblijnego Dawida bezpośrednio przed podjęciem decyzji o zmierzeniu się Goliatem.
Przyglądając się tej marmurowej rzezbie dostrzec można dynamizm, który wynika z KONTRAPOSTU - czyli sposobu ustawienia postaci, tak że ciężar ciała opiera się na lewej nodze, podczas gdy druga jest odciążona.
W rzezbie zachowane są doskonałe proporcje ciała ludzkiego i wszystkie jego elementy.
Posąg został skończony na pocz. 1504r. i stanął obok wejścia do Pałacu Starego na placu Piazza della Signoria, symbolizując wolność zdobytą przez mieszkańców Florencji i gotowość do jej obrony. Stał tam przez 369 lat. Potem przeniesiono go do muzeum a zarazem ASP we Florencji, w celu ochrony przed niszczącym działaniem środowiska i zastąpiono kopią, która stoi tam do dziś.

Dlaczego rzezba ta jest ważna:
ponieważ Dawid jest jednym z pierwszych rzezbionych dzieł Michała Anioła, dzięki któremu otworzyły się drzwi do kariery mlodemu artyście.  (tak najogólniej)


Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.tirrok1.pun.pl sor